آژانس خبری پارسه
ISNA:شهرام ناظری تا ساعتی دیگر راهی فرانسه میشود تا بالاترین نشان فرهنگی دولت فرانسه بر سینهاش جای گیرد.
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشان شوالیه را دولت فرانسه بهخاطر یک عمر فعالیت هنرمندانهی این آوازخوان سنتی ایرانی به وی اعطا میکند. ناظری بههمراه داریوش طلایی - نوازهی تار - و نوید خاورزمینی - نوازنده سازهای کوبهیی و پرکاشن - صبح روز شنبه 29 سپتامبر تکاجرای بداههشان را در تئاتر شهر پاریس عرضه میکنند. وی در آستانهی سفرش به فرانسه گفت، دربارهی چگونگی اجرا چیزی نمیداند، چراکه میخواهد با حس و حال همان لحظه در آن مکان به اجرا بپردازد. ناظری که به او لقب پاواروتی ایران را دادهاند، عنوان کرد که به وی اطلاع دادهاند که شامگاه روز شنبه با حضور مشاور اول رییسجمهور فرانسه و رسانههای مختلف، نشان یادشده به او اعطا خواهد شد. او دربارهی اظهار نظرهای اخیر سارکوزی و واکنشهای داخلی و خارجی به سخنان نخست وزیر فرانسه دربارهی ایران و از سوی دیگر نوع توجه این کشور اروپایی به هنر ایران در زمینهی سینما، موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی عنوان کرد، جریان هنری و فرهنگی بیشتر ضامن صلح جهان بوده و در دستیابی به این روند تاثیرگذار است. همانگونه که شاهدیم اتفاقا طیف فرهنگی دایما دارد کار خود را بهرغم دعواها انجام داده و پیشمیبرد. ناظری چنین نتیجهگیری کرد که بهطور کلی ذکاوت پنهانی جهانی به این نکته دست یافته است که هنر را همچون دیدگاهی که نسبت به صلح وجود دارد، آزاد بگذارد. طیف فرهنگی و هنری اگر بتوانند نقش مثبتی در صلح جهانی بهوجود آورد در روابط کشورها هم تاثیر گذاشته و آنها را بیشتر و گستردهتر میکند. اعطای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه یک سال پیش بهتصویب رسید و بهخاطر نقش سالیانی که شهرام ناظری در فستیوالهای خارجی برای آشنا کردن طیف اروپایی با موسیقی شرق و نیز ایجاد تحول در این رشته بهوجود آورده به او داده میشود. از حدود سه دههی قبل،ناظری شعر مولوی را در کارهایش اجرا کرد؛ برای نمونه سال 86 سال مولانا معرفی شد. اما 25 سال پیش روی نوار "گل صد برگ" نوشته شد: تقدیم به هشتصدمین سال تولد مولانا. "یادگار دوست" هم چنین است؛ 10 سال پیش روی کاست "سفر به دیگر سو" نوشته شد: یادوارهی شمس. بنابراین پیش از آن که سال مولانا بهصورت نمادین از سوی دنیا دنبال شود، او بهعنوان پیشرو در این جهت گام برداشت و این برایش امتیازی محسوب میشود. او که طی دو سال گذشته بهدعوت انستیتو موسیقی - نیویورک و آسیا سوسایتی - نیویورک، سالن اسکار - کداک تیاتر -، سالن فیلارمونیک، دیزنی هال کنسرت، فستیوالهای رم، فلورانس، ونیز، مادرید، بارسلون، ژاپن، برزیل، مراکش، وزارت فرهنگ و هنر ترکیه و ... برنامههایی را اجرا کرده و قرار است 15 اکتبر - اول آبانماه سال جاری - برای بزرگداشتی دیگر از مولانا، در فستیوال باربیکین انگلستان بخواند. در فستیوال باربیکین، محسن نفر - نوازندهی تار، سینا جهانآبادی - کمانچه و آلتو کمانچه -، حسین رضایینیا - دف -، سهیل امینی - بربط - و نوید افقح - تنبک - مینوازند. "دان هکمن" - منتقد موسیقی - که میگویند فرد بداخلاقی است و برای نشریهی لسانجلس تایمز کار میکند، شهرام ناظری را ورای پاواروتی خواند که کارش تعریف علمی دارد و در چارچوب علم موسیقی میگنجد و فضای جادویی بهوجود میآورد. بمهای تاثیرگذاری دارد که گویی ناگهان دریایی از صدا را بر سر شنونده میریزد. شهرام ناظری دراین باره گفت، دوستان "دان هکمن" میگفتند گویا او عاشق شده است که این چنین سخن میگوید.
ناظری که "بلبل پارسی زبان" لقب گرفته است، عنوان کرد، خودم را کوچکتر از این میدانم که با بزرگترین خوانندهی اپرای جهان -پاواروتی - مقایسه شوم. آنها با این اطلاق بهطور قطع هدفشان مقایسهی دو فرد نبوده بلکه میخواستند دو فرهنگ شرق و غرب را با هم مقایسه کنند. پاواروتی عظمت موسیقایی غرب را نشان میدهد. و گویا این فضای پیچیده عمیق و رازآمیزی در موسیقی در شرق است که ورای عظمتها حرکت میکند. بنابراین "ورای پاواروتی" یعنی نگاه آنها به شرق که اینگونه توصیف شده است.